torsdag 21 oktober 2010

Äventyrsresa i region 5 och 6.

 På måndag efter lunch startade vi resa upp genom landet.Vi ska imorgon vara på ännu en workshop,del2. Nu är det två andra lärare som håller i den här.
Resan är lång och många mil är det bara sandvägar. Vi är sex stycken som har trängt ihop oss i en bil, det finns plats där bak.Vi har trevligt och skrattar mycket under resans gång.En som är med är ordförande hemma i Sverige och två andra har jobbat här i tre år, och har varit i Sverige i två år.
De är de som har satt igång S.E.G.R.A programmet här i Gambia.De kommer tillbaka ganska ofta för att se hur det fungerar.

 Här ser vi alla glada lärare som själva ska lära sig att använda materialet. Alla dessa har gått steg 1 och nu kommer steg 2.  Jag tror att det finns 4 steg i programmet. Det är jätteintressant att gå runt och titta när de jobbar, en del kan nog inte själva läsa. Det finns många outbildade lärare i skolorna.
 Nu har lärarna lämnat klassrummet för att leka leken "myrsteg".  Kemo bestämde myrsteg, stora steg och banansteg. Banansteg satt man ena foten framför den andra. Skönt att komma ut en stund för vi hade suttit i ett jättevarmt rum med 50 lärare från kl 8.30-14.00. Man kände sig minst sagt svettig och bombad i huvudet.
 Efter dagens slut samtalade Catarina och Sten-Åke om hur de upplevde dagen. Mycket ros och lite ris. Vi som hade varit där och tittat var jätteimponerade av deras pedagogiska upplägg. Kemo som sitter närmast hade sin första workshop, han tyckte att det hade gått jätte bra.

 Staden som vi övernattade heter Janjanborough eller George Town. Det är en ö mitt i floden. Den är även kallad slavön.
Innanför den här muren samlade man in slavar, som sedan såldes till Amerika. Kunta Kinte kommer ifrån den staden och arvet och minnena ifrån sina förlorade förfäder sitter ännu i.
 Detta är nog en av det mest välorganiserad affär som jag har sätt.....

Nästa dag fortsätter vi vår resa. Vi åkte ifrån ön med en liten färja som tog fyra bilar. Resa var kort kanske en tio minuter. Vi startar vid åtta tiden och skumpar oss fram till byn Jamali.
Här har G.g byggt en skola, en brunn och ett fungerande kvinnokooperativ mitt i byn.
Det var en välmående by med många kor, jätter och hästar. Inne i byn hängde bananer, torkad kos på taken och massor med nyskördade jordnötter. Maten som de äter är ris, eller kos med jordnötssås. Det är gott.





Nu var det lunch med rektorn. Alla äter ur samma skål, på en del ställen som vi har ätit äter man med händerna. Det gör de flesta här, men här fick vi varsin sked. Bosse och jag har för säkerhet skull egna skedar med oss.

4 kommentarer:

  1. Hej Lena! Vad roligt att följa er resa här ifrån den kalla nord. Det låter så spännande och du berättar så levande. Man blir verkligen sugen på att uppleva själv. Ni verkar inte ha sysselsättningsproblem. : )
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Nej jag hinner knappt bada. Idag på kvällen var Bosse och jag nere och tog ett snabb dopp i havet. Just nu öser regnet ner utanför mitt fönster. Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Hej Lena,
    Nu har jag (Sture) varit inne och läst om Ert fantastiska äventyr. Måste vara en oerhört spännande och intressant upplevelse. Men jag kan också förstå att magsjuka och myggor kan ställa till det. Men som du skriver så kommer ju snart turistsäsongen och det vackra vädret.
    Ha det så fantastikt bra och njut nu. Här i Götet är det väldigt mycket höst.
    Hälsa så oerhört mycket till Bosse.
    Många vänliga hälsningar Sture.
    (Om Catarina visste om att jag skrivet så är jag säker på att hon också vill att jag hälsar så gott ifrån henne till Er)

    SvaraRadera
  4. Hej syrran. Lilla syrran Eva med familj skriver nagra rader till dig och Bosse. Nu ar vi hos stora syrran Pia nagra dagar i Barcelona. Harligt att fa kanna av varmen igen.I gar kande vi av pulsen i City. Idag var vi nere vid havet. Saknar inte alls den svenska hosten och dess kyla och regn. Hoppas ni har det bra och trivs i Afrika. Har nu last din blogg. Jsg kommer att folja er vistelse oftare, nu nar jag vet hur man gor. Pia, Ida och Stefan halsar sa gott till er bada. Manga kramar fran mig....

    SvaraRadera