söndag 21 november 2010

En söndag på floden

 Idag har vi varit ute på floden hela dagen. Vi var nog ett 30-tal som tillbringade denna vackra dag tillsammans. En kvinna som heter Suie hade hyrt en båt. Hon jobbar med att hjälpa djur i Gambia. Idag skulle överskottet gå till åsnorna (vet inte riktigt hur eller vad hon gör?). Båten var mysig, vi skyndade oss upp på övervåningen och snabbtog solstolarna..
Så här ser hamnen ut,där vi kliver på båten .  Mysig eller hur?

 Så här fick de andra ligga och sola.
Man kunde fiska, få massage och pedikyr.
Det serverades frukost, lunch och kaffe och kaka till eftermiddagsfikat.


Vi som hade snott åt oss solstolarna hade det så här bra.

Bosse somnade en stund i solen. Han var ganska röd när vi kom hem.






Båten stannade några gånger. Då var det bara att slänga sig i floden. Det var jätteskönt...

Några provade fiskelyckan. Jag såg ingen som fick napp,men jag tror att de fick något på kroken. Jag såg iallafall fiskar som hoppade i vattnet.. .
 Vi kom till en restaurang som låg vid flodstranden. Där låg det många fina segelbåtar.
Man kan komma ut i havet ifrån floden.
På floden åkte folk vattenskoter, vattenskidor och det kom förbi en och annan speedboat..







Floden kantas av Mangroveträd på båda sidor.
Man kunde se hur fiskare åkte in bland träden och plockade musslor ifrån rötterna, som hänger ner ifrån träden.

Vi såg pelikaner och stora hägrar. I Gambia finns det massor av olika slags fåglar. Det kommer många fågelskådare hit..Jag kan inget om fåglar, men man ser verkligen många olika arter, stora som små, i alla möjliga färger.Kanske att jag lär mig några stycken så småning om? Alltid kul att lära sig något nytt..


Nu närmar vi oss slutet av resan. Vi har haft en underbar dag på floden. Vädret perfekt, soligt och vindstilla. Maten perfekt. Sällskapet perfekt. Vad mer kan man önska sig en söndag i november?

5 kommentarer:

  1. Åh vad härligt!!
    Vi har knappt ens varit ute idag.
    Det är lixom blött i luften utan att det regnar.
    Dropparna ligger typ still i luften.
    Agnes är fortfarande dålig så Fredrik är hemma i morgon för jag måste till jobbet, många sjuka!
    Puss på er!!
    Älskar er

    SvaraRadera
  2. Vart tog min kommentar vägen?! Hmm.. hade skrivit långt och allt. Jaja. Det ser ut som ni haft urmysigt. Här är som Lina säger INGET roliga väder alls. Man nästan är glad att barnen är sjuka så man slipper gå ut. Är inomhus och pysslar istället.
    Ser fram emot att se vad ni hittar på här näst. KRAM Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej på er där "nere"!
    Inte ett dugg avundsjuk....
    Här hemma har inte vädret bestämt sig...
    Det är kul att läsa din blogg och vad ni är med om.Du är ju en riktig hejare på skriva och lägga ut bilder! Teknikens under !!!
    Sköt om er!
    Kramar / Sussie, Mikaela och Marcus

    SvaraRadera
  4. Åhhh va härligt! Puss

    SvaraRadera
  5. Ja du Sussie, inget är för sent att lära sig!!! Man kan (lära gamla hundar sitta) som man säger?Kul att du gillar det du ser. Jag följer dagisbloggen varje vecka. Jag tycker det ser ut som om ni har jätte mysigt jämnt.Saknar er, hälsa alla ifrån mig.Många kramar till er alla /Lena

    SvaraRadera